Saturday, February 12, 2011

Hakikat PErjuangan yang perlu dijelasi

Assalamualaikum..insan-insan yang mengaku pejuang..

Jangan sesekali kita lupa bahawa bila mana kita tidak mementingkan ILMU kita akan tsabat dalam perjuangan. ILMU akan membawa kita kepada FAHAM, dan seterusnya akan diikuti oleh amal dan ikhlas ..begitulah seterusnya..

ILMU kunci kehidupan..hatta Nabi Adam diangkat darjat daripada Malaikat kerana ALLAh mengurniakan nya ILMU..Dalam surah al-'Alaq.."Bacalah dengan nama TUhanmu..." perintah untuk membaca dan seterusnya mengaut ILMU..Al-quran kalau dikaji sangat banyak ILMU yang terkandung di dalamnya..JiHAD akan mudah dilakukan selepas itu semua..

Kemudian, ukhuwah..bila mana berjuang dalam satu jemaah..bukan lagi kita bergerak sendirian. Malah sahabat seperjuangan kita ada hak terhadap mereka yang kita mesti tunaikan..Maka dengans itu, persahabatan yang paling indah ialah ukhuwah FILLAH..ithar mesti menemani sepanjang ukhuwah ini..bila ukhuwah mantop..barulah ada ThABAT..

Tadhiah..pengorbanan yang kita perlu lakukan adalah mengorbankan kepentingan diri kerana kepentingan UMMAH..hakikatnya, kita sudah menginfakkan diri untuk perjuangan..Tajarrud, Thiqah, Taat , Wala...semua ni kena tunaikan..

Tahu tak apa yang kita bincang ni???
Itulah RUKUN BAI'AH..

No comments:

Post a Comment